The
Revolutionary
Press

From the Neue Rheinische
Zeitung to Green Left Weekly

Dave Holmes




Contents

Marx and Engels & the Neue Rheinische Zeitung ............covveeervreeerenerceeernenceniennon. 3
Communist League nonfunctional ............c.coveceuerrencererneninceremneeerenneneererseneesersenens 5
Lenin & the revolutionary Press........c e cerenirecrerneneerersmseeseressesesesessesesesessnseseses 6
PHAVAQ ..ottt 8
COMINTEIN tHESES ..vovuieerrieieiericcteree ettt s et r e s st be s eseaesesennens 9
CanNoN ON ThE PIESS ...cueuiuiuiuiiiiieeeeeeeeee et e 11
Healyite daily .....occuereeieeereiceieiricerecereeeee e neneae 13
The revolutionary pressin AUSLIAla ......cooceverrereceerrenineererrireererneseererenseeserenseseees 14
Direct Action Mark I ......c.coocccueurnicierninineereeeererneesesesseseesensesesesessesesesessssescsesns 15
GTEEN LEft WEEKLY ...ttt 17
A clear-cut alterNAtiVe .......c.cevveeeeereerereeerernieererseeeeeseeseeierersesesesesseesesesessesesesenseseoes 19

Resistance Books: resistancebooks.com




The Revolutionary Press
From the Neue Rheinische Zeitung to Green Left Weekly

By Dave Holmes

As we know, the essential instrument of socialist politics is the revolutionary party.
And the most essential weapon or tool of such a party is its newspaper. A history of
left political parties — in the West at least — is also inescapably a history of the party
press.

In this talk there is no way I can attempt a history of revolutionary socialist
newspapers or even a survey. Rather, I want to look at some key episodes and try to
bring out some of the central ideas which should inform our understanding of what
we are doing today.

Marx & Engels & the Neue Rheinische Zeitung
The birth of modern, scientific socialism can be dated to the formation of the
Communist League and the drafting of its famous manifesto by Marx and Engels 150
years ago. But within six months they were in the thick of a revolution and were
publishing a revolutionary daily, the Neue Rheinische Zeitung (New Rhineland Times).
Comrades can read about Marx and Engels’ activity in this period in the excellent
book Karl Marx: Man and Fighter by Boris Nicolaievsky (Penguin Books, 1983).
Europe in the middle of last century was, apart from England and France, in the
grip of feudal absolutism. In addition, the map was rather different to today, with
countries like Germany broken up into a patchwork of states, some relatively large like
Prussia but many quite small.
In February of 1848, the people of Paris rose up and deposed the monarchy. It was
a rather bourgeois monarchy but they kicked it out nonetheless. The bulk of the

Dave Holmes is a member of the Socialist Alliance. The following is the text of a talk presented
to the Democratic Socialist Party-Resistance educational conference on the 150th Anniversary
of the Communist Manifesto, held in Sydney in January 1998.



4 The Revolutionary Press

insurgents were the workers of the city. A reformist petty-bourgeois government was
installed which manoeuvred between the aroused workers and the bourgeoisie.

The February revolution touched off a revolution in Germany and other European
countries. But, of course, the character of the struggle in France and Germany was
quite different. In France, the question was that of the working class struggling for
power against the bourgeoisie whereas in Germany power was held by the old absolutist
order and getting rid of this was the key task. The bourgeoisie was much weaker and
consequently the working class was also much less developed — less numerous, less
class conscious and less organised — so they were necessarily in a united front with the
bourgeois democrats.

In April, a number of German exiles of the Communist League returned from
Paris to Germany. Marx settled in Cologne in the Rhineland, the most progressive and
developed region of Germany. He became the founding editor of the Neue Rheinische
Zeitung, the first issue of which appeared on June 1, 1848.

It was financed by shareholders but they were rather unreliable. Half deserted the
project after the very first issue! Perhaps this was because of Marx’s merciless criticism
of the windbags of the All-German Frankfurt Assembly which had been formed
following the March uprising in Berlin.

The paper lost the rest of its shareholders shortly afterwards when it
uncompromisingly defended the workers of Paris when they rose up again, this time
against the bourgeoisie in a clear-cut fight for power. But somehow the paper scraped
by.

“The editorial constitution [of the Neue Rheinische Zeitung]”, Engels wrote later,
“was simply the dictatorship of Marx.”

A big daily paper, which has to be ready at a definite hour, cannot observe a consistent

policy with any other constitution. Moreover, Marx’s dictatorship was a matter of

course here, was undisputed and willingly recognised by all of us. It was primarily his
clear vision and firm attitude that made this publication the most famous German

newspaper of the years of revolution. [Marx-Engels, Selected Works, Vol. 3, p. 167]

The Neue Rheinische Zeitung was not a socialist paper: on its masthead it described
itself as an “organ of democracy”. The bourgeoisie wanted to cut a deal with the old
order; the petty-bourgeois democrats just talked; but the Neue Rheinische Zeitung
stood for a full-blooded, all-out struggle against absolutism. In Marx and Engels’ view,
at this point the working class could only be the extreme left wing of the democratic
movement. In the course of this struggle it would learn about politics and prepare
itself for the next stage.

The Rhineland was a part of Prussia in this period. Cologne had a sizeable Prussian



From the Neue Rheinische Zeitung to Green Left Weekly 5

garrison. The backward soldiery and their officers were extremely hostile to the
townspeople. The paper was always under threat. Marx was twice forced to appear in
court to answer various charges but was each time acquitted by the jury.

One day two noncommissioned officers presented themselves at Marx’s private
address and, announcing that the newspaper had insulted the rank of noncommissioned
officer, made threats of violence against the editorial staff. “Marx received them in his
dressing-gown, with the butt of an unloaded revolver protruding from one of the
pockets”, Engels relates. “This sight was sufficient to cause the gentlemen to refrain
from further parleying, and they withdrew meekly, in spite of the fact that they were
carrying their side arms”. (Nicolaievsky, p. 203)

[In fact, Engels explained, outside of Cologne, people were amazed] that we carried on

our activities so unconcernedly within a Prussian fortress of the first rank, in the face

of a garrison of 8,000 troops and in the face of the guardhouse; but, on account of the

eight rifles with bayonets and 250 live cartridges in the editorial room, and the red

Jacobin caps of the compositors, our house was reckoned by the officers also as a

fortress which was not to be taken by a mere coup de main. [MESW, Vol. 3, p. 171]
However, due to the bourgeoisie’s fear of the masses, the timidity of the petty-bourgeois
democrats and the weakness of the working class, the revolution was defeated. Marx
was forced to leave Prussia and the last issue of the Neue Rheinische Zeitung appeared
on May 18, 1849. It was printed entirely in red, with the front page prominently
featuring a powerful valedictory poem by Ferdinand Freiligrath. The 20,000 copies
were quickly snapped up, often becoming prized possessions.

No German newspaper, before or since [Engels wrote in 1884] has ever had the same

power and influence or been able to electrify the proletarian masses as effectively as the

Neue Rheinische Zeitung.

And that it owed above all to Marx. [MESW, Vol. 3, p. 172]

Communist League nonfunctional
While the Neue Rheinische Zeitung played such a prominent role in the 1848-49
revolution, things were somewhat different with the Communist League itself. While
League members were extremely active in the struggle across Germany, the League
was altogether too weak and it ceased to function as an organised entity. As Engels
wrote in the 1880s:
Three-quarters of the League members who had previously lived abroad had changed
their domicile by returning to their homeland; their previous communities [branches]
were thus to a great extent dissolved and they lost all contact with the League. One

part, the more ambitious among them, did not even try to resume this contact, but



6 The Revolutionary Press

each one began a small separate movement on his own account in his own locality.

Finally, the conditions in each separate petty state, each province and each town were

so different that the League would have been incapable of giving more than the most

general directives; such directives were, however, much better disseminated through

the press. [MESW, Vol. 3, pp. 184-185]
Thus, the real revolutionary centre in this period was not a political party but the
newspaper edited by Marx with the support of a small group of close collaborators
(Engels foremost among them). This situation should not be taken as a model for our
struggle today. Indeed, after the failure of the 1848 bourgeois-democratic revolution
in Germany, Marx and Engels themselves concluded that it had been a mistake on
their part not to work for the strengthening of the Communist League during the
revolutionary upsurge.

There were attempts to reconstitute the League in exile in London later in 1849.
But these subsequently foundered in the face of severe internal disagreements and
state repression.

Lenin & the revolutionary press

I’d next like to consider some of Lenin’s key ideas on the subject of the party press. As
we know, Lenin’s theory of the vanguard party as the organiser of the proletarian
revolution isa tremendous original development of Marxism. Many of his fundamental
notions are set forth in his 1902 work “What Is To Be Done?” and our party has drawn
heavily on them.

The stormy history of the Bolshevik party is bound up with a number of famous
newspapers, especially Iskra and Pravda.

Iskra — the name means “the Spark” — was first published in December 1900. It
was printed in exile in Munich and smuggled into Russia. Lenin quickly became the
dominant figure on the editorial board and the paper reflected his views.

As Zinoviev explains in his History of the Bolshevik Party (New Park, 1973), around
Iskra was consolidated a layer of 100-150 revolutionaries, the foremost of the time.
The paper fought against the opportunist trend of “Economism” — which sought to
restrict the attention of the working class to narrow economic matters to the exclusion
of broad political and social questions — and argued for a single, centralised
revolutionary workers’ party uniting Marxists throughout Tsarist Russia.

Around the turn of the century, revolutionary activity in the Tsarist empire, while
increasingly widespread, suffered from fragmentation and “amateurishness” (the term
is Lenin’s). In an 1899 article, “Our Immediate Tasks”, Lenin argues that:

All that is now lacking is the unification of all this local work into the work of a single



From the Neue Rheinische Zeitung to Green Left Weekly 7

party. Our chief drawback, to the overcoming of which we must devote all our energy,

is the narrow “amateurish” character of local work. Because of this amateurish character

many manifestations of the working class movement in Russia remain purely local

events and lose a great deal of their significance as examples for the whole of Russian

Social-Democracy, as a stage of the whole Russian working-class movement. [Lenin,

Collected Works, Vol. 4, p. 216]

Because of this amateurishness, Lenin continues, “the consciousness of their community
of interests throughout Russia is insufficiently inculcated in the workers, they do not
link up their struggle sufficiently with the idea of Russian socialism and Russian
democracy.”

[Furthermore, he goes on] we must have as our immediate aim the founding of a party

organ that will appear regularly and be closely connected with all the local groups ...

Without such an organ, local work will remain narrowly “amateurish”. The formation

of the party — if the correct representation of that party in a certain newspaper is not

organised — will to a considerable extent remain bare words. [ibid., pp. 218-219]

“... all party forces”, he stresses, “all literary forces, all organisational abilities, all
material resources” must be concentrated on the newspaper project. (ibid., p. 219)

In arguing for the newspaper, Lenin says that it “is not only a collective propagandist
and a collective agitator, it is also a collective organiser.” (LCW, Vol. 5, p. 22) He points
out that:

With the aid of the newspaper, and through it, a permanent organisation will naturally

take shape that will engage, not only in local activities, but in regular general work, and

will train its members to follow political events carefully, appraise their significance
and their effect on the various strata of the population, and develop effective means for

the revolutionary party to influence those events. The mere technical task of regularly

supplying the newspaper with copy and of promoting regular distribution will necessitate

a network of local agents of the united party, who will remain in constant contact with

each other ... This network of agents will form the skeleton of precisely the kind of

organisation we need ...[ibid., pp. 22-23]

Doubtless comrades can see in this argumentation a lot that applies to us today.

It is true that in arguing for the newspaper Lenin contrasts the situation in Russia
with that in Germany. There the workers had not only newspapers but also the
possibility of parliamentary work, electoral activity, legal meetings, legal trade union
activity and so on. Lenin says that in Russia the newspaper must take the place ofall of
that until such time as political liberty is won.

Some people argue that Lenin’s whole concept of the party was shaped by conditions
under the tsarist autocracy and is therefore not relevant in the Western democratic



8 The Revolutionary Press

countries. But while elements of Lenin’s original theory obviously relate to the
necessities of underground work, we have always argued that in the main it is
independent of this and has a universal applicability. So it is with the newspaper idea.
In conditions of wide political liberty the revolutionary press does not become less
important but operates on a different terrain (as in Australia today, for instance).

Pravda

For all the invaluable work it performed in crystallising a current around Lenin, Iskra
was not Lenin’s mass political newspaper. Indeed, it wasn’t until 1912 that such a paper
was finally launched by the Bolsheviks (until then they had a series of factional papers
oriented toward the ideological struggle within the Russian socialist movement).

In 1912, the Prague conference of the Bolsheviks finalised the split with the
Mensheviks and established the Bolsheviks as the Russian Social-Democratic Labour
Party. Following this the Bolsheviks (at first with other forces but later by themselves)
launched Pravda (Truth) as a daily in St Petersburg.

Zinoviev explains that Pravda “was created quite differently from all other papers
— by the half-kopecks collected by working men and women. The continual swelling
influx of financial resources provided us with an accurate barometer for gauging
workers’ sympathies towards the Bolsheviks.” (History of the Bolshevik Party, p. 172)

A detailed register of donations was kept and Lenin took a particular interest in
these statistics.

The paper suffered constant harassment by the authorities: issues would be
suspended, fines were levied against it and staff would be arrested. But the workers
collected funds to keep it going and pay the fines and it survived and grew stronger. It
would be distributed around the St Petersburg factories by a network of hundreds of
working men, women and children. With this strong support Pravda rapidly outstripped
the Mensheviks’ Luch (Ray).

Just before the war, according to the historian Ralph Elwood:

The paper had acquired a national audience, being distributed to some 9444 cities in

Imperial Russia. Its columns about workers’ problems and interests undoubtedly gave

a sense of class identity and solidarity to its readers. Its accounts of economic abuses

and of successful strikes helped spread social and economic unrest. By constantly

harping on the correctness of the six Bolshevik Duma deputies and championing

Bolshevik candidates in union and insurance elections, it promoted factional

identification which had been conspicuously absent before 1912. Pravda, for all its

difficulties, provided a degree of political coordination and leadership that had been
lacking since 1905 ... As a result of two and a half years’ work, the majority of the



From the Neue Rheinische Zeitung to Green Left Weekly 9

Social Democratic workers in Russia now apparently identified themselves as Pravdaists.
[Quoted in Le Blanc, Lenin and the Revolutionary Party (Humanities Press, 1990), p.
194]

Comintern theses

The victorious Russian Revolution led to the creation, in 1919, of the Communist
International. The early Lenin-Trotsky years of the International were devoted to
trying to impart to the fledgling communist parties the lessons of the Bolshevik
experience and orienting them in the stormy struggles of the postwar years.

Famous polemics like Lenin’s pamphlet ‘Left-Wing’ Communism — An Infantile
Disorder, written in May 1920, on the eve of the Second Congress of the Comintern,
are wholly in this framework. So are the theses adopted by the Third Congressin July
1921 On the Organisational Structure of the Communist Parties, the Methods and Content
of Their Work.

The theses are a basic primer on Bolshevik organisation for the new and
inexperienced communist parties. Generally the CPs had been formed by splits in the
old, non-activist, parliamentary-oriented social-democratic organisations. That’s where
their memberships had been trained. Transforming the new parties into real, active,
communist organisations would take time and patience.

A section of the Comintern document deals with the party press. It is very
instructive and well worth studying. It makes a number of points.
® The first is that all party publications should be under party control. This may

seem elementary to us but in the old socialist parties newspapers and journals

were often the private feifdoms of their editors or were even privately-owned.

The Appeal to Reason of the old Debs Socialist Party in the United States was a

private venture (albeit, in this instance, firmly on the left).

Of course, one can caricature this principle: we don’t want an absurd centralism.

Real party political control must be combined with a realistic measure of editorial

and organisational-technical autonomy. This is precisely how Green Left Weekly

operates.
® The theses stress that the communist press shouldn’t ape the bourgeois newspapers
and peddle sensation or trivia.
Our papers [say the theses] will establish their authority by the uncompromising
position they take on all proletarian social questions ... The communist paper
must concern itself first and foremost with the interests of the exploited and
militant workers.

® The Comintern document puts a tremendous stress on involving the membership



The Revolutionary Press

in the newspaper on all levels
The Communist paper must strive to become a communist undertaking, i.e., a
proletarian fighting organisation, an association of revolutionary workers, of all
itsregular contributors, typesetters, printers, administrators, distributors and sellers,
and of those who collect local news, discuss and edit the material in the cells, etc.

The first thing here, of course, is that party members must support it financially.

“Communist papers can only survive if party members are prepared to make

substantial and regular financial and material sacrifices.”

Party members must write for the paper.

The communists must be more than just lively canvassers and agitators for the

paper; they must be useful contributors. Everything that happens in the communist

fraction of the factory or in the cell, any event of social or economic importance
must be communicated to the paper as quickly as possible.

However, this injunction cuts both ways.

The editorial board must handle with particular care and feeling the reports on the

life of working people and on workers’ organisations, which can either be published

as short articles to show that the paper is close to the life of working people or used

as practical examples to illustrate communist ideas ...

“Wherever possible,” the theses continue, “the editorial board must at suitable

times hold discussions with the workers who visit the editorial office, listen to the

hopes and complaints they draw from their experience of life’s hardships, note
them down carefully and use them to make the paper more vital.”

By such methods of operating, the Comintern document stresses, party
members and advanced workers will come to see the party press as “their own”
and it refers to the tremendously positive experience of the Bolsheviks with Pravda
in 1912 and 1913.

There is a big stress in the document on increasing the circulation of the paper.
Subscriptions for our paper must be collected very systematically. During periods
when workers are joining the labour movement or when political or economic
events are disrupting social life there are good opportunities for winning readers
and communists should be able to make the best of them.

“Paper-sellers”, it continues, “should not miss a single workers’ meeting or

demonstration; they should sell subscriptions before, during and after the event.”

The theses end by pointing out that party members must defend the party press,

not only against the bourgeois press, but also “We must get the better of the

social-democratic and independent socialist press by a constant offensive, which
should not however degenerate into petty polemic.”



From the Neue Rheinische Zeitung to Green Left Weekly 11

We see even from this brieflook at the Comintern document that what we do
today, making all the necessary allowances for changes in social conditions, is
carrying on in the grand tradition of the communist press.

Cannon on the press

Another fundamental source of our thinking on the revolutionary press is the writings
of James P. Cannon. Of course, we should not only be inspired by what Cannon wrote
also by his tremendous example.

When Cannon and a tiny group of supporters were expelled from the Stalinised
Communist Party of the United States, they began their struggle with a newspaper,
the fortnightly Militant. This was their vehicle for getting out Trotsky’s message and
the reasons they had thrown in their lot with him to the membership of the CP, the
organisation of the vanguard forces at that point.

The first issue of the Militant appeared on November 15, 1928. Its small band of
adherents took bundles and went and sold it on the streets in front of the headquarters
of the CP. The Communist Party at this point had a membership and periphery of
tens of thousands, 10 daily papers and many weeklies and monthlies and a big
apparatus. But despite all the obstacles — tiny forces, financial poverty, slander, physical
attacksand social ostracism — Cannon and his comrades persevered and — painfully
slowly — built a small cadre organisation. You can read about this heroic struggle of
the Left Opposition in the United States in Cannon’s The History of American
Trotskyism.

But the point to be stressed here is that the effort to create a new party hinged on
their newspaper; that’s what they began with.

Cannon had quite a bit to say about the party press and some of his most relevant
remarks are to be found in his Letters From Prison (Merit Publishers, 1968).

In early 1939 the Socialist Appeal — as the newspaper of the Socialist Workers
Party was then called — went twice-weekly. Leading up to the 1939 convention Cannon
was proposing that the Appeal come out three times a week, i.e., appear on alternate
weekdays, and adopt a more popular style. These changes were envisaged as the
necessary next steps on the road to a daily newspaper which could take the party
deeper into the mass movement.

These plans were shelved with the outbreak of the fundamental struggle with the
Burnham-Shachtman forces in 1939-40. In his Letters from Prison, Cannon reconsidered
the original thinking on the nature of the party’s press.

We used to think, or rather take for granted [he wrote] that as we broke out of the

narrow propaganda circle and began to get a hearing from the workers, we should aim



12 The Revolutionary Press

at changing the weekly into a daily ...

It was also assumed that as the paper became a “mass” paper, it would be obliged to
adapt itself to the political understanding of the average, if not the lowest common
denominator, among its new readers; leaving the more complicated political and
theoretical explanations to the monthly magazine. On closer analysis ... both these
ideas require radical revision.

With the resources they had and might reasonably expect to gain in the next period,
he explained:

... adaily paper would devour such huge sums as to starve the other departments of our

work and defeat our plans for a symmetrical development of the movement. The task

of distributing a daily would consume so much of the energies of our limited forces as

to sacrifice volume of circulation for frequency of issue ...

But what we have to do next is to reach more and more new people, catch their
attention at the moment when they are just awakening from political indifference,
and try to reach them with our message regularly. A big national weekly is ideally
suited to this task ... a weekly which is not just another radical paper but the national
paper, dominating the radical labour field. [pp. 261-262]

Cannon went on in his letters to develop the idea of The Militant as a combination
tool. The party could only afford to publish one paper so that it had to simultaneously
meet the needs of the three broad categories of readership: the politically-educated
party members, longer-term nonparty readers who are developing politically, and
readers coming to the paper for the first time.

Catering for the large number of new readers the paper was attracting, Cannon
stressed, didn’t mean vulgarisation or talking down to them but a change in
presentation:

More cartoons and drawings; more light features, especially short features; more effort

to give information not found elsewhere; more studied effort to convey our ideas in

small doses, subtly and sometimes indirectly, for the average worker doesn’t like to be

pounded over the head with direct arguments in every article and every headline. [p.

269]

The notion that the paper should be an irreplaceable source of information is a theme
Cannon takes up several times in hisletters. “It should be our aim”, he wrote, “to make
The Militant the recognised leader and best and most reliable source of news of
general interest to dissident and generally progressive circles.” News about attacks on
democratic rights were particularly important. He even urged The Militant to run
articles about the government’s persecution of the Jehovah’s Witnesses for their refusal
to serve in the armed forces. “All other papers neglect them”, he said.



From the Neue Rheinische Zeitung to Green Left Weekly 13

And, of course, Cannon had a lot of ideas on how to distribute the paper and
boost its subscription base. Here’s one passage for all Green Left Weekly sellers to
appreciate:

Our distributors and sub canvassers should swarm like bees at every labour and radical

gathering, at union meetings, in the needle trades market, etc. We should now reappear

at the colleges also. Our aim should be to swamp all relatively progressive articulate

circles with the volume of our propaganda; to psychologise them with the impression

of our energy and aggressiveness. This is a weapon. [p. 64]

Healyite daily
As a footnote here it may be worthwhile to point to the experience of the ultra-
sectarian Socialist Labour League/Workers Revolutionary Party of Gerry Healy in
Britain in the 1970s. Throughout the 1960s, explains Tim Wohlforth in his book of
memoirs, The Prophet’s Children (Humanities Press, 1994), the SLL whipped up the
hype for a daily newspaper:
The campaign was a way for Healy to distinguish himself on the left: Only the far-
larger British Communist Party put out a daily paper. Healy felt that if the SLL could
produce such a journal, it would be a great forward step for Trotskyism. And since no
other Trotskyist group had ever had a daily paper, Healy’s accomplishment would be a
kind of concrete proof of the superiority of his brand of Trotskyism ...

The big problems a daily paper can create for a movement were ignored by Healy

The daily paper was a prestige project, his Aswan dam. I spoke with Healy within
weeks of the launching of the daily, called the Workers Press, in September 1969, and

he had not yet figured out how he was going to distribute it. [pp. 225-226]

In fact, as Wohlforth points out, sustaining such a project financially and achieving a
circulation large enough to justify the whole thing were the crucial problems. And in
fact these were what eventually sank Healy’s daily. The cadres of the organisation
went into a veritable permanent convulsion to distribute the paper and raise the
money to keep it going. It puts even our efforts with Green Left Weekly decidedly in the
shade.

But for all the commitment of the SLL/WRP members, the daily was not based on
reality but on ultraleft sectarian hype and could not be sustained. Workers Press folded
in February 1976. (A few months later Healy brought out the News Line — as a weekly,
I'think.)

The Workers Press debacle demonstrates in the negative the correctness of Cannon’s
arguments. A daily newspaper is only realistic for an organisation which has reached



14 The Revolutionary Press

a certain threshold of cadres and achieved a certain implantation in the mass movement.
It may be a matter of debate just what that threshold is but for a small party of one or
two thousand members such a project would be crippling.

Creating a national weekly which hegemonises the radical movement would seem
to be the way to go. Of course, for limited periods in a fast-moving crisis situation it
may be necessary and feasible to come out twice or even three times a week but this
can’t be regarded as a permanent option for a small group.

The revolutionary press in Australia

Coming closer to home, this coming September will mark 28 years of the revolutionary
press in Australia in the postwar period. I think we can consider this almost three
decades a real milestone in socialist politics in this country.

In September 1970, the first issue of Direct Action appeared. This was a project of
the SYA — the Socialist Youth Alliance, now Resistance — and the (somewhat
shadowy) Socialist Review group — which became the Socialist Workers League in
January 1972.

Those 28 years represent over a quarter of a century of struggle to build a
revolutionary workers party in this country. And the revolutionary press — first Direct
Action and now Green Left Weekly — has been at the very heart of this process. We
have built ourselves through our newspapers.

As most comrades will know, we took our name from the original Direct Action
which first appeared before World War I. It was the paper of the IWW — the Industrial
Workers of the World or “Wobblies” as they were often known.

The Wobblies were revolutionaries, but of the anarcho-syndicalist variety. That is,
they believed in the primacy of struggles at the point of production and rejected
“politics”, which they understood as dirty bourgeois politics. They didn’t understand
that there could be a truly revolutionary political practice. However, whatever their
theoretical deficiencies, they had a proud record. As Gordon Childe explains in his
book How Labor Governs, the IWW represented the first real challenge and alternative
to the ALP’s opportunism and procapitalist Fabian gradualism and reformism.

The IWW carried out an heroic propaganda and agitation against the war. Perhaps
they were somewhat ultraleft: one famous cover of Direct Action carries an illustration
of the horrors of war with the caption “War is Hell! Send the capitalists to hell and
wars are impossible.” But, tactics aside, the insistent, ceaseless agitation of the Wobblies
played a key role in moving larger forces into action.

But in the end the organisation was smashed by government repression and
frame-ups and they were politically superseded and bypassed by the emergence of



From the Neue Rheinische Zeitung to Green Left Weekly 15

the Communist Party in the early 1920s.

Compared to the IWW, the Communist Party represented a far higher level of
political understanding.

Up to the war years, the CPA’s paper was the Workers Weekly. Then it became
Tribune which carried through until its demise in the early 1990s. At various times the
CP had state newspapers as well.

But by the late 1920s the CPA had been Stalinised. The CPA was a contradictory
phenomenon. Over the years thousands — probably scores of thousands — placed
their hopes for a better world in the Communist Party (as in so many other countries).
But these hopes were betrayed and wasted by Stalinism.

However, today’s socialist movement stands on the shoulders of all those who
have gone before and we must learn from both their successes and their failures. This
must condition our approach to the legacy of both the IWW and the Communist
Party.

Direct Action Mark Il
Our Direct Action lasted for 20 years — from September 1970 to December 1990. It
had a great record, something of which we can be extremely proud.

Direct Action arrived with a bang. For a start, it had bright attractive covers,
designed to be noticed at a distance. DA was fresh, it was oriented to young people. It
was not only against the dirty war in Vietnam, it was pro-women’s liberation, socialist
and anti-Stalinist. DA had an activist perspective. And it was explicitly committed to
building an organisation.

To us it is clear [said the editorial in the first issue] the theoretical basis for building a

socialist movement already exists. We make no claim to be theoretically brilliant but

we have learnt some lessons that many socialist intellectuals have not. They merely

play with theory, without bothering to build an organisation to put it into practice. For

them it’s a game, a fad. This month’s plaything seems to be Althusser, and of course,

the opportunists as well as the armchair revolutionaries clutch at this latest straw, in the

hope that there may be yet another reprieve that will allow the intellectuals and the

opportunists to postpone once more into the still unripe and distant future the central
task facing revolutionary socialists — the construction of an organisation.
Perhaps the biggest thing DA had going for it was that we sold it aggressively — on the
street and anywhere we could. Tribune was really no longer sold in this way so we
were reviving an old radical tradition. There was simply no alternative if we were
serious about distributing our paper and making our views known.
I remember the Saturday morning in January of 1971 when John Percy led the



16 The Revolutionary Press

active forces of the very new Melbourne SYA branch out of our Queensberry Street
headquarters in Carlton down into the city to start selling the paper on the street.
Perhaps some of us were somewhat nervous but we understood that it had to be
done. And once we got going, the good sales — and they were very high compared to
what is normal today — buoyed us up. And we’ve kept that up ever since — in a sense
the streets belong to us, by virtue of almost 30 years of selling in cities across Australia.

The paper enjoyed very high sales at particular moments:
® In 1970-72, during the period of the big movement against the war in Vietnam

sales were exceptionally high. At the June 1971 Moratorium in Melbourne, for

instance, our young branch sold some 1700 copies of issue number 8 to a crowd of
anything from 50,000-100,000 people. The banner headline on the cover said:

“Defend the Vietnamese Revolution”.

In the first six months of the same year, the best sellers could each get rid of 80,
100, even 120 papers on a Saturday morning in Melbourne’s Bourke Street and its
environs.
® During the election campaign at the end of 1975 following Whitlam’s dismissal, we
also enjoyed very strong sales. In fact, ’'m sure that our easy sales at ALP election
rallies in the 1970s is one reason why the Laborities have abandoned this mode of
campaigning, preferring instead sanitised, stage-managed, ticket-only events for
the TV cameras.

® And during the peace movement of 1980s, we not only registered very good sales:
twice we gave away tens of thousands of free copies of Direct Action. The thinking
was that this was the only way to make a real impact on huge demonstrations; not
to just reach a few percent but to reach a quarter, a third or even more with our
message.

On one level, these distributions were very successful. They completely swamped all

efforts by other left organisations. This has always been our tradition: bold and

ambitious.

Direct Action put us on the map and kept putting us there. It is absolutely unthinkable
that we could be where we are today without DA’s tremendous 20 years.

With Direct Action the party and Resistance served an apprenticeship in all aspects
of revolutionary journalism. We take the clockwork-regular weekly appearance of
Green Left Weekly for granted. But we waged a veritable struggle for regularity with
DA. It started as a (somewhat irregular) monthly. In January 1972 it went fortnightly.
At the end of 1975 it became an eight-page weekly during the election period and then
a full weekly at the start of 1976.

The technical quality improved steadily over the years as we upgraded our skills



From the Neue Rheinische Zeitung to Green Left Weekly 17

and our equipment. The level of computerisation and general professionalism that
we’ve reached today is mind-boggling to anyone who lived in the technological cave
that was the 1970s and even most of the 1980s. The final all-night production effort
which was such a permanent — and enjoyable! — feature of most of DA’s existence
now seems as remote as logarithms in high school mathematics classes.

The content and the writing also improved over the years as we collectively learned
our trade.

However, there were limitations to how far we could go with Direct Action. It was
an open party newspaper and this fact ran up against the limitations of mass
consciousness in the general radical milieu. As is the case today, most radicals are, if
not anti-party, definitely nonparty in their consciousness. Many admired our tenacity
but their heads were somewhere else.

Green Left Weekly

Towards the end of the 1980s, DA’s circulation was declining and there was no
enthusiasm for hurling ourselves at it once more. We could only reinvigorate ourselves
with a new project — Green Left Weekly.

In the latter half of 1990 we unveiled the project, announced we would suspend
publication of DA and throw our resources behind a new broader paper and sought
support for the whole thing. The first issue of Green Left appeared in the new year,
toward the end of the anti-Gulf War movement.

The switch to Green Left Weekly was abold move and a strikingly successful one. It
massively increased our circulation and our influence. The paper improved dramatically
in content and technical quality. Green Left proved to be an ideal tool for reaching
progressive minded people at their present level of consciousness.

It wasn’t clear at the start — or rather, we were not sure — what outside forces
would become involved in the project or how they might participate. It is now clear
that the party and Resistance continue to carry the whole project in all respects —
production, sales and fundraising — and that broader involvement is only on the level
ofidentification, financial support and some writing.

In 1996-97 we moved to sharply and consistently increase the “red” (i.e., socialist)
content of Green Left. We don’t want to abandon Green Left’s broad reach, but we
want to push the envelope of using it as a party-building paper to the limit. We want
the paper to openly and persuasively discuss fundamental solutions, socialist solutions,
to all the social problems created by capitalism. And we want to have the activity and
profile of the DSP and Resistance — the revolutionary Marxist current in Australia —
properly reflected in the paper.



18 The Revolutionary Press

This is still work in progress. But is clear that the changes we have made already
have not put off our readers and supporters or harmed our sales. We will continue
trying to make the paper a more effective vehicle for socialist politics without thereby
alienating our target audience.

While we are committed to Green Left Weekly, we should not necessarily think that
it is not, in essence, a Leninist or Cannonite paper. It is both.

Green Left is a Leninist paper. Apart from its form, in all fundamental respects in
fulfils the functions of a tendency paper. It is around Green Left that we are building
the DSP and Resistance, even though we are constantly discussing how to do this more
effectively.

We reject all criticisms of the Green Left Weekly project from sectarian outfits. It’s
“too green”, they say, or it’s “too big” and consumes too many of our resources which
would be better put into trade-union work. Our critics do not understand what a
Leninist paper is or how a vanguard formation is built around the newspaper. Jibes
about the DSP and Resistance being just “paper sellers” show a lack of understanding
of how to build a real party and a total underestimation of the importance of combating
bourgeois ideology on all levels and the role of the party press in doing this.

Green Left Weekly is also Cannon’s combination paper: it talks to the party
membership, giving them the information, line and arguments; it is suitable for our
broader periphery with plenty of solid material etc; and it is also aimed at new readers,
with a whole range of attractive and diverse features, columns, etc.

Arguably the first and most important role such a paper plays is to inform, arm
and inspire the membership of the party and Resistance. Each issue of the paper gives
us the line and the main arguments on the key questions of the day. I always wince
inwardly whenever someone goes by in the street and says in a friendly but dismissive
way: “You're preaching to the converted here.” Well, we are “converted” and we need
to be convinced of the political line and know how to argue it more than anyone else
and that’s what the paper does.

Green Left’s future depends wholly on the DSP and Resistance. That’s why Green
Left Weekly is still here whereas Tribune, Broadside, Australian Society and the recent
ill-fated Republican have gone. We are not dependent on commercial distribution or
support from advertisers. We have a dedicated band of supporters who believe in the
paper and back up their convictions by getting out and selling the thing themselves.
Many of the people originally attracted to the Green Left project were looking for
some vague “alternative” paper which would miraculously just sell itself. But experience
has given the lie to all such hopes. Only a paper supported by an organisation and
based on people who are prepared to sacrifice for it will get anywhere in this climate.



From the Neue Rheinische Zeitung to Green Left Weekly 19

That is precisely our strength.

And if we sustain the paper, it is also the case that the DSP and Resistance ride on
its back. The paper amplifies our voice and presence and pushes our powerful ideas
into diverse milieux.

On the other hand, while Green Left Weekly seems ideally suited for the situation
we face today, we shouldn’t think that is immutable, that there will never be a case for
changing it. I think Green Left’s strong “green” focus should be a permanent fixture.
Any left paper from today to the revolution absolutely must give this question a
tremendous weight: capitalism is destroying the planet and only socialism can put a
stop to this madness. I also think the bold and colourful appearance of Green Left is a
must: we’ve decisively given the lie to the idea that a left paper can’t be stylish and
appealing. But, it may be, some time in the future, we decide we need an openly party
paper — or whatever. The change from DA to Green Left challenged our thinking and
we may face similar challenges in the new century.

A clear-cut alternative

At this stage our paper is a very long way from rivalling the capitalist pressin circulation.
In time, as the tempo of the class struggle speeds up and our organisation expands
significantly and our implantation and support increases, the circulation of our press
will grow also and we will distribute tens and even scores of thousands of copies of the
socialist press. The Green Left Weekly — or whatever it may be called then — will be
followed and cherished by large numbers of ordinary people as their own; it will be
their banner and under it they will fight for a new society.

But right now we do offer a clear-cut political-ideological alternative to the line of
the bourgeois media. There is really nothing else in this regard.

And while we want big sales, our paper can only be judged by different, i.e.,
revolutionary criteria. The sales of our paper help build the socialist movement and
the party which will lead the struggle to replace this rotten dog-eat-dog social system
with a cooperative, collectivist, solidaristic socialist society.

From this perspective the 100 or so sales of Green Left that the branch makes each
week in, say, Hobart or the two or three sales a comrade might make standing for an
hour on a street corner in some city or town are of the utmost importance. We should
feel proud of them, understand their true significance and resolve to persevere with
our efforts, come what may.



Resistance books




